Mennek az évek, egyre többször kérdezik meg az anyukák és az
ismerősök, hogyan választottam ezt a szakmát, és azt, hogy lelkileg hogyan
bírom.
Ezek nagyon jó kérdések, megígértem, hogy ezt egyszer
kifejtem. Ennek most jött el az ideje.
Kisiskolás koromban Édesanyám
észrevette, hogy görbe a hátam. Elmentünk az ortopédiai szakrendelésre, ahol
kiderült, hogy gerincferdülésem van, ami miatt hetente jártam gyógyúszásra és
gyógytornára. Persze, mint minden tinédzser, őszintén bevallom, utáltam. Így
utólag már látom, mi lett volna, ha Anyukám nem szigorú, és nem kötelez arra,
hogy részt vegyek ezeken a foglalkozáson.
Középiskolában eljött az idő,
hogy egyetemet válasszak, az osztállyal különböző kérdőíveket és teszteket
töltöttünk ki, kinek hova érdemes tovább tanulni. Anyukámmal szemben
tanácstalanul ült az osztályfőnököm, de az iskolapszichológus ezeket az
instrukciókat adta neki: emberekkel kelljen foglalkozni, ne legyen sok
papírmunka, ne legyen monoton. Ezek alapján, valamint úgy, hogy a reál tantárgyakat
kizártuk, a továbbtanulási könyvet átnéztük és végül a gyógytornásznál
maradtunk.
2011 óta dolgozom a Látásvizsgáló
Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál, ahol a kezdet nem volt
egyszerű. Sokat hospitáltam intézményekben, és a szintén látássérült gyermekkel
foglalkozó Vakok Óvodájában, no meg persze sok szakmai könyvet és cikket
olvastam.
Ahogy mentek a hónapok, egyre több tapasztalatot gyűjtöttem,
egyre több gyermeket és kórképet ismertem meg. Rájöttem, hogy nem véletlen
csöppentem a gyógytornának erre a területére.
Tudni kell rólam, hogy nagyon türelmetlen ember vagyok. A
korai fejlesztőben az elsők között kellett megtanulnom azt a szót, hogy
türelem. Ha türelmetlen vagyok, a pici babáknál (0-5 év), akik látássérültek
is, esetleg értelmi fogyatékosság is társul hozzá, nem fogom elérni a célomat.
A látássérülteknél sokkal több időt igényel egy feladat kivitelezése, egy
mozgásminta megtanulása, de lassan, apránként el tudunk jutni a kitűzött
célhoz.
Hogy hogyan érjük el ezt a célt, na, ez az, ami nem könnyű.
Nincsen konkrét könyv, ami összeszedi a „gyógytorna kicsiknek” témakört. Arra
kellett rájönnöm, hogy komplexen kell gondolkodni és kezelni, mert így lesz
hatékony a munkám.
A sérült gyermek fejlődését én sose egy teljesen ép, normál
mozgásfejlődésű gyerekhez hasonlítom, hanem saját magához, hogy magához képest
mennyit javult. Nyilván fontos figyelembe venni a kórképet, mert van olyan,
hogy a várt eredményre sok időt kell várni, de az is előfordulhat, hogy egy-két
alkalom után már megjelenik a gyakorolt mozgásforma, és sajnos van olyan is,
hogy gátakba ütközünk.
2013 szeptemberében elkezdtem dolgozni a Fejlesztőházban,
ahol megint egy másik közegbe kerültem. Az Új- Budai Fejlesztőházban idősebb gyermekekkel
foglalkozom (4-16 év), akik többségében ép értelműek, de pici babák is járnak
hozzám. Dél-Pesten főként pindurka babák kerülnek hozzám, akiknek
mozgásfejlődésük megkésett, illetve izomtónus eloszlási zavaruk van (túl
feszesek vagy lazák az izmaik, illetve mind a kettő egyszerre előfordul).
Nyilván itt is fontos a türelem, de a teljesen ép értelmű
gyerekekkel teljesen másképp kell bánni, más dolgokkal lehet motiválni őket, azonban
a célunk ebben az esetben a fiziológiás (normál) mozgás elérése.
Minden gyermek és szituáció egyéni, mindig egyénre szabottak
az óráim. Heti szinten találkozom a családokkal és szinte családtaggá válok, és
elkezdek kötődni a gyerekekhez. Jó érzés segíteni, és látni egy anya szemében
az örömöt, hogy a gyermeke fejlődik. Ez a szakma egyben hivatás is, legalábbis
én így gondolom. Ha fejlődik a gyermek, együtt örülök az édesanyával, ha
állapota stagnál, nem mozdul, akkor azon gondolkodok, mi lehet az, ami
lendíthet az aktuális státuszon.
Sose gondoltam, hogy gyermekkel fogok foglalkozni, de az
élet erre az útra terelt. Most már tudom, hogy jól választottam. Ennél
színesebb és örömtelibb szakmát nem találtam volna magamnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése