Sokat gondolkodtam, hogy mit is írjak erről a témáról, ezért
először is fontos tudni mit is jelent a kora gyermekkori intervenció illetve
korai fejlesztés. Ezt a fogalmat Czeizel Barbara fogalmazta meg a legjobban
szerintem, miszerint: a kora gyermekkori intervenció a 0-5 (6) éves korú eltérő
fejlődésű gyermekek tervszerűen felépített programja, amely magába foglalja a
család segítését, szűrést, komplex diagnosztikai vizsgálatot, gyógypedagógiai
fejlesztést, tanácsadást, különböző terápiás szolgáltatásokat figyelembe véve a
gyermek állapotát és a család körülményeit, valamint egyedi igényeiket.
A korai fejlesztésben nagyon fontos a TEAM munka, ahhoz,
hogy a gyermekek a lehető legkomplexebb fejlesztést kapják. A team tagjai a gyógypedagógus
(minden területre kiterjedően), neurológus gyermekgyógyász, pszichológus, konduktor,
gyógytornász, gyp. asszisztens, logopédus és a gyógytestnevelő.
Gyógytornászként elsődleges az állapotfelmérés, és ennek
alapján az egyéni fejlesztési terv, fejlesztési cél kidolgozása. Valamilyen
okból megkésett illetve eltérő mozgásfejlődésű gyermekeknek szükséges a
gyógytorna.
A foglalkozások alkalmával próbálom az eltérő izomtónust
normalizálni, az ízületeket mobilizálni, a kóros reflexeket leépíteni, az izmokat
erősíteni, a mozgásfejlődést beindítani, facilitálni, koordinációt-egyensúlyt
fejleszteni, illetve bizonyos reakciókat előhívni stb.
A foglalkozásokat próbálom színessé tenni, különböző
gyakorlatokkal és változatos eszköz használattal.
Nagyon fontos a szülővel való munka kommunikáció, a közös
célok kitűzése, és a közös munka. A szülőknek otthonra is szoktam feladatokat
adni.
Találtam egy jó cikket a Gyógypedagógiai Szemlében, ha még
mélyebben érdekel ez a téma akkor itt hasznos információkat szerezhet: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=24&jaid=316
Zárásként Rosta Katalin szavait idézném:
„Az első
életévek fejlődési üteme és minősége hatással van egész életünk alakulására.
Nincs még egy olyan életszakasz, melynek során ilyen gyors ütemű változások történnek.
Az idegrendszer szerveződésével először az általános, majd a családilag öröklött képességek bontakoznak ki.
Kialakulnak alapvető humán funkciók és sajátosságok: járás, manipuláció, beszéd, testséma felismerés, elemi szokások, majd az éntudat. Ezek fejlődési üteme, érettsége, szervezettsége és minősége alapjaiban meghatározza a személyiségfejlődés ütemét és jellegét.”
Nincs még egy olyan életszakasz, melynek során ilyen gyors ütemű változások történnek.
Az idegrendszer szerveződésével először az általános, majd a családilag öröklött képességek bontakoznak ki.
Kialakulnak alapvető humán funkciók és sajátosságok: járás, manipuláció, beszéd, testséma felismerés, elemi szokások, majd az éntudat. Ezek fejlődési üteme, érettsége, szervezettsége és minősége alapjaiban meghatározza a személyiségfejlődés ütemét és jellegét.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése