Korai fejlesztés

Sokat gondolkodtam, hogy mit is írjak erről a témáról, ezért először is fontos tudni mit is jelent a kora gyermekkori intervenció illetve korai fejlesztés. Ezt a fogalmat Czeizel Barbara fogalmazta meg a legjobban szerintem, miszerint: a kora gyermekkori intervenció a 0-5 (6) éves korú eltérő fejlődésű gyermekek tervszerűen felépített programja, amely magába foglalja a család segítését, szűrést, komplex diagnosztikai vizsgálatot, gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást, különböző terápiás szolgáltatásokat figyelembe véve a gyermek állapotát és a család körülményeit, valamint egyedi igényeiket.

A korai fejlesztésben nagyon fontos a TEAM munka, ahhoz, hogy a gyermekek a lehető legkomplexebb fejlesztést kapják. A team tagjai a gyógypedagógus (minden területre kiterjedően), neurológus gyermekgyógyász, pszichológus, konduktor, gyógytornász, gyp. asszisztens, logopédus és a gyógytestnevelő.

Gyógytornászként elsődleges az állapotfelmérés, és ennek alapján az egyéni fejlesztési terv, fejlesztési cél kidolgozása. Valamilyen okból megkésett illetve eltérő mozgásfejlődésű gyermekeknek szükséges a gyógytorna.
A foglalkozások alkalmával próbálom az eltérő izomtónust normalizálni, az ízületeket mobilizálni, a kóros reflexeket leépíteni, az izmokat erősíteni, a mozgásfejlődést beindítani, facilitálni, koordinációt-egyensúlyt fejleszteni, illetve bizonyos reakciókat előhívni stb.
A foglalkozásokat próbálom színessé tenni, különböző gyakorlatokkal és változatos eszköz használattal.

Nagyon fontos a szülővel való munka kommunikáció, a közös célok kitűzése, és a közös munka. A szülőknek otthonra is szoktam feladatokat adni.
Találtam egy jó cikket a Gyógypedagógiai Szemlében, ha még mélyebben érdekel ez a téma akkor itt hasznos információkat szerezhet: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=24&jaid=316

Zárásként Rosta Katalin szavait idézném:


„Az első életévek fejlődési üteme és minősége hatással van egész életünk alakulására. 
Nincs még egy olyan életszakasz, melynek során ilyen gyors ütemű változások történnek. 
Az idegrendszer szerveződésével először az általános, majd a családilag öröklött képességek bontakoznak ki. 
Kialakulnak alapvető humán funkciók és sajátosságok: járás, manipuláció, beszéd, testséma felismerés, elemi szokások, majd az éntudat. Ezek fejlődési üteme, érettsége, szervezettsége és minősége alapjaiban meghatározza a személyiségfejlődés ütemét és jellegét.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése